Az alkohol nem csak nagy üzlet, a legtöbb kultúrában a társadalmi élet igen fontos tényezője. Az alkohol a társadalom összetartó ereje lehet, de ugyanakkor pusztító hatásait is szem előtt kell tartanunk. Hol a határ a kettő között? Hogyan ítélik meg a részegséget az egyes kultúrákban? Miért is isznak az emberek? Ezekre és sok más érdekes kérdésre kaphatunk választ a Thomas M. Wilson által szerkesztett Drinking Cultures: Alcohol and Identity című könyvéből.
A Thomas M. Wilson által szerkesztett Drinking Cultures című könyv alkoholos italok fogyasztását bemutató antropológiai-néprajzi esettanulmányok gyűjteménye. Írországtól Hongkongig, Mexikótól Németországig bemutatja, hogy az ivás milyen szerepet játszik egyes népek identitásában és a kultúrájában. Az antropológusok az alkoholfogyasztás témakörével már régóta foglalkoznak, legtöbbször az alkoholfogyasztást társadalmi problémaként tűntetik fel, holott több figyelmet kellene fordítani az alkoholfogyasztási módoknak a nemzeti, történelmi és a mai politikai és kulturális életére gyakorolt hatásaira. Az alkoholfogyasztás és alkoholizmus megítélésében komoly vita folyik az antropológusok és az orvosok között. A kérdés az, hogy az alkoholfogyasztás valóban akkora probléma-e az egyes népeknél, mint ahogy azt a statisztikák ábrázolják. Az antropológusok szerint az ivás egy társadalmi aktus, amelynek vizsgálata arra a szabályrendszerre irányul, amely meghatározza, hogy egy közösségben hol, kinek a társaságában, mikor és mit isznak. Az alkoholkutatásban manapság nagy hangsúly helyeződik az alkoholfogyasztási magatartásokat és környezetet leíró alkoholfogyasztási szokásokra, valamint azokra az egyénekre, akikre ezek a szokások jellemzőek.
Az, hogy az emberek hogyan isznak legalább annyira fontos, hogy mennyit isznak. Az alkoholfogyasztáshoz számos egyéb dolog társul, mellyel képet kaphatunk a környezetről, stílusokról, és kulturális hatásokról az egész világban. Továbbá az alkoholfogyasztás vizsgálatával szimultán vizsgáljuk az egyéb cikkek fogyasztását, valamint a szociális kulturális viselkedést is. Mondd meg, mit iszol, megmondom, ki vagy. Tehát az ivás, az hogy hol mit, mikor, és kivel iszunk, sok mindent elárulhat gazdasági, társadalmi helyzetünkről.
Forrás: Turizmus online
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése